Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sociale relationer

Pædagogisk kvalitet i relationer

Vores mål med dette fokusområde kredser i særlig grad om, hvordan vi som personale kan bevæge os fra et voksenperspektiv mod et børneperspektiv. Vi er nysgerrige på hvordan det er at være et lille barn i vores institution. Når man er på tur – i garderoben – til frokost – på legepladsen – når man er i konflikt - i aktiviteterne og i relationerne til både de andre børn og de voksne? Den måde vi som voksne møder barnet på, har en grundlæggende betydning for barnets udvikling og trivsel. Det er i samspillet og relationen med betydningsfulde andre, at børn lærer verden og sig selv at kende. Det er her de udvikler sig til at holde af sig selv og af andre. At mærke sig selv, være nysgerrige og empatiske, være modige og tro på sig selv, have tillid til sig selv, til sine venner og til de voksne. Så det starter altså med os. De voksne. Det vi gør. Det vi siger. Det vi ser. Det vi forstår. Det vi tilbyder børnene i relationen. 

Vi arbejder i institutionen med forskellige værktøjer i forhold til samspil og relationer ude i de enkelte teams, samt i hele personalegruppen. Herudover arbejder vi med pædagogiske refleksioner og feedback som en del af den pædagogiske praksis i personalegruppen.