Forældresamarbejdet i hverdagen

Samarbejdet i hverdagen

Samarbejdet med forældregruppen starter ofte allerede inden barnet er begyndt i institutionen. Vi prioriterer rundvisninger for kommende, og måske kommende forældre højt, både tidsmæssigt og indholdsmæssigt. På rundvisningen beskrives de pædagogiske overvejelser og værdier, som ligger til grund for vores pædagogiske arbejde i institutionen. Når barnet starter op i institutionen, er det vigtigt for os, at vi fra start har et åbent samarbejde omkring jeres barn. Opstår der nogen tvivl eller usikkerhed, så er det vigtigt at få talt om det med det samme, så det ikke skaber utryghed. Børn er eksperter i at mærke, hvordan forældre har det, så jo mere trygge I som forældre er ved personalet og huset, dets nemmere bliver det for barnet at være her.

I dagligdagen anvender vi appen Aula. Her skal forældrene melde ind om deres barn holder fri eller er syg og personalet skriver dagbog og sender billeder til stuens forældre i løbet af ugen. Vi anvender ikke Aula til interne beskeder omkring det enkelte barn mellem forældre og personale. Er der noget vi synes I bør vide omkring jeres barn, så taler vi med jer når I kommer i institutionen, og det samme er I altid velkomne til. På trods af den gode digitale kommunikation i huset, vægter vi den fysiske dialog højt. Vi vil gerne høre hvordan det går, hvis der er noget som bekymrer, eller der sker store forandringer derhjemme, ligesom vi gerne vil fortælle hvordan barnet har haft det på stuen i dag.

Værdier og principper

Institutionen  lykkedes bedst med deres kerneopgave, når det foregår i tæt samarbejde med børnenes forældre. Børnene ”læser” deres omverden og tilpasser sig efter dette, de ”læser” særligt deres forældre; - er der fare på færde? - er det trygt her? - ser du mig? -gør jeg det rigtigt? etc. Det er derfor vigtigt at forældrene føler, udtrykker og udstråler at de føler sig trygge som forældre, i at overlever deres kæreste eje til, når alt kommer til alt, fremmede mennesker.

Der er to typer af voksne mennesker, direkte forbundet omkring det enkelte barn, i institutionerne:
Forældrene – som er eksperter på deres unikke barn, og personalet – som er eksperter på børns udvikling i daginstitutionsregi. Når vi lykkedes med at fusionere de to former ekspertviden, så skaber vi det bedste udviklingsgrundlag for det enkelte barn – Derfor er forældresamarbejde vigtigt.