Pædagogiske værdier

Vores pædagogiske værdier bygger på et humanistisk menneskesyn: Vi anser barnet for at være et socialt væsen, som selv kan og vil, og som har en iboende lyst til at udforske sig selv og sin omverden. Børn udvikler sig og lærer primært gennem leg og samspil med andre børn, og med nærværende og anerkendende voksne. Da legen er helt central for barnets udvikling, planlægger vi derfor kontinuerligt det pædagogiske miljø ud fra en legende tilgang. Sammen med legen, er de pædagogiske rutiner en central del af vores pædagogiske læringsmiljø, og vi bruger meget tid på, at børnene er så meget med som muligt i daglige gøremål. Når barnet deltager i dagens pædagogiske rutiner, så som borddækning og af -og påklædning, får det mulighed for at øve sig i meningsfulde hverdagssituationer, og samtidig giver det barnet en stærk følelse af at kunne selv.

Vi ønsker at det skal være trygt og sjovt at være barn i vores institution. Vi ønsker at give børnene erfaringer og kundskaber, der gør dem i stand til at tænke og handle selvstændigt ud fra et demokratisk, ligeværdigt og ligestillet menneskesyn. Vi ønsker at styrke børnene i at træffe sunde valg og udvikle sunde vaner. De skal møde udfordringer, der stimulerer dem fysisk, psykisk og æstetisk. De skal få viden om og forståelse for menneskelige og kulturelle værdier, samt personlige erfaringer med disse. Endvidere ser vi det som vores fornemmeste opgave at udvikle et miljø bestående af åbne fællesskaber, hvor det ikke er køn, baggrund, etnicitet eller andet der giver adgang til fællesskabet, men blot det at være til stede og bidrage med det man kan. Vi ønsker at børnene oplever at være selvbestemmende, medbestemmende og medansvarlige i fællesskaberne i institutionen. I denne sammenhæng, er det vigtigt at vi inddrager barnets perspektiv, ved f.eks. at planlægge lege eller aktiviteter ud fra børnenes forslag og interesser, samt at lytte til børnene når de forsøger at kommunikere noget til os som vi måske ikke har taget højde for eller har planlagt.

I Stjernehimlen arbejder vi ud fra dagtilbudslovens bestemmelser, samt den nationale lovgivning om læreplaner. Regionalt arbejder vi som en del af Københavns kommune også efter Børne- og Ungdomsforvaltningens pejlemærker. Endvidere har vi som institution, siden 2019 haft særligt fokus på hvordan vi kan skabe mere pædagogisk kvalitet indenfor de tre områder: fysiske omgivelser, relationer og leg og aktiviteter. Alle områderne kan I læse mere om her på hjemmesiden.